Monografia o tvorbe Karola Horáka v poľštine
Monografia Labyrinty divadelníka a literáta Karola Horáka od teatrologičky Dagmar Inštitorisovej sa zaoberá tvorbou slovenského dramatika, prozaika, dramaturga, režiséra, literárneho vedca, teatrológa a vysokoškolského pedagóga Karola Horáka. Patrí k najvýznamnejším dramatikom a reprezentantom alternatívneho vysokoškolského divadla. Jeho hry sa neinscenujú len na jednej divadelnej scéne, ale pravidelne sa uvádzajú v profesionálnych i amatérskych divadlách po celom Slovensku. K. Horák má aj svoje materské – autorské - divadlo. Od roku 1968 je ním Študentské divadlo Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika Prešov, s ktorým je zviazaná jeho raná dramatická a režijná tvorba. Divadelné práce, ktoré v ňom pod jeho vedením dodnes vznikajú, sú laboratóriom nielen pre neho, ale i pre študentov a kolegov z Prešovskej univerzity. Študentské divadlo je miestom, kde si nielen K. Horák, ale aj ostatní overujú nové postupy či skúmajú funkčnosť starých.![](images/horak1.jpg)
![](images/horak1.jpg)
So Študentským divadlom je od konca 90. rokov 20. storočia pevne zviazaný poľský režisér Henryk Rozen, s ktorým K. Horák vytvoril bohaté divadelné a kultúrne vzťahy v Poľsku. Vďaka intenzívnej a neustále rozširujúcej sa spolupráci, najmä s osobnosťami poľského divadla mu v roku 2013 prezident Poľskej republiky Bronislaw Komorowský udelil Rytiersky kríž Rádu za zásluhy Poľskej republike. Získal ho za propagáciu poľského divadla, predovšetkým počas festivalu vysokoškolských divadiel, najmä jeho alternatívnych a experimentálnych foriem. Festivalu Súťaže umeleckej tvorivosti vysokoškolákov Akademický Prešov pri Prešovskej univerzite v Prešove, ktorého je jedným zo zakladateľov, sa zúčastňujú renomované poľské divadelné súbory ako Teatr Ósmego Dnia (Divadlo ôsmeho dňa) z Poznane, Teatr Akademia Ruchu (Divadlo akadémia pohybu) z Varšavy, Teatr Snów (Divadlo snov) z Gdanska a i.
K. Horák je nielen úspešným a plodným divadelným, ale aj rozhlasovým, filmových a televíznym dramatikom. Ostatným dramatickým umeniam sa nevenuje natoľko dominantne, sú však s divadelnou prácou úzko prepojené. Táto osobitosť jeho rukopisu sa dotýka aj oblasti literárnej tvorby, ktorá v ranom období mala experimentálny charakter.
K. Horák však má za sebou aj veľký rad teatrologických a literárnovedných prác. Prvé teatrologické práce sú späté so snahou aj metodologicky podchytiť prácu v študentskom divadle, prvé literárnovedné práce súvisia s jednou z najvýraznejších osobností slovenskej literatúry pre deti a mládež 20. storočia – Jozefa Horáka, ktorý bol jeho strýkom.
Každému z načrtnutých okruhov tvorby K. Horáka sa v monografii v chronologickom slede venuje jedna kapitola. Osobitné postavenie má prvá kapitola s názvom Dramatická tvorba pre divadlo, rozhlas, film a televíziu a prozaická tvorba. Kvôli prehľadnosti sú jednotlivé dramatické a prozaické texty analyzované v chronologickom slede, avšak zároveň i komparatívne tematicky. Podkapitoly, ktoré sú tvorené rokmi vzniku inscenácií jeho hier sú tými, ktoré stáli na začiatku celého radu ďalších textov s obdobnou poetikou či tematikou. Uvedený prístup umožnil jednoduchšie sa presúvať k rôznym variantom tej istej látky, t. j. poukazovať na jej osobitosti v rozhlasovej, filmovej, televíznej či prozaickej podobe. Súčasťou každého analyzovaného dramatického či literárneho umeleckého textu sú aj ukážky, prostredníctvom ktorých sa poľský čitateľ môže priamo oboznámiť s poetikou tvorby K. Horáka.
V kapitole s názvom Teatrologické a literárnovedné práce sú rozoberané estetické a umenovedné práce K. Horáka, ktoré súvisia s teóriou divadla a literatúry.
V kapitole s názvom Aktivity slovensko-poľské (a naopak) sú zachytené najdôležitejšie divadelné, umelecké či odborné vzťahy K. Horáka v slovensko-poľských a poľsko-slovenských súvislostiach.
(r)